amanda112.reismee.nl

Reindersmeer route

Wat een weer, gisterenavond begon het gedonder en vanmorgen goot het nog pijpenstelen een teken om dus lekker rustig aan de ochtend te beginnen want waarom haasten als er zoveel regen valt dat je binnen 5 minuten door weekt bent. O ja de bakker dan maar eerst ja verassend he maar zelfs op zondag is in dit kleine dorp de bakker open, nee niet zoals bij ons hier kan het namelijk nog wel op de al eeuwen oude manier hier staat er voor de deur een rek met allemaal broodjes en brood en een ijzeren bakje met een gleuf, gelieven daar het geld in te deponeren wat iets kost hangt op een kaartje naast de deur. Bij ons kan zoiets nou niet he binnen 5 minuten zou het geld bakje weg zijn inclusief het brood, ook al hangt er een jezus beeld dichtbij waarop staat, hij viel voor de 3e keer. Nee bij ons zou er niets zijn wat iemand zou tegen houden om het niet mee te nemen zonder te betalen want bij ons in Rotterdam denkt iedereen echter dat dat niet hoeft :-) Terug op de camping besloten we een roereitje te bakken zoals mijn oma dat altijd deed, je gooit wat eieren kapot in de pan neemt 1 ui en wat tomaatjes die je hier op de camping kan kopen in een kweekpotje met ook daarnaast een potje met een sticker erop 50 cent, per potje vers geplukte tomaatjes in vele soorten kleuren en vormen mag je dus ook hier een potje meenemen alwaar je ook kunt kiezen uit een vreemd soort vormig ding wat door moet gaan voor een courgette het zal er niet minder om smaken ben ik van mening. Op de camping is er ook een huisje nou ja huisje het is een dak en eronder zit een kuil met daarin in het midden een openhaard waarin je fikkie kunt stoken tegen alle verwachtingen in heb ik deze nog niet gebruikt, erbij liggen grote zakken hout die je wederom voor 5 euro kunt kopen en ja hoor daar is ie weer het bekende kluisje. wat een verademing dat het nog bestaat al is het zeldzaam geworden. Bij de koffie werden de plannen gemaakt voor deze dag, buienradar is deze vakantie een close vriend geworden en die gaf aan dat het vanaf een uurtje of 1 droog zou worden. We hebben met de auto een gedeelte van het Pieterpad gereden van Zwolgen naar Vlierden rond de 22 km onderweg kwamen wij nog een mooie kerk tegen waar wij binnen een kaarsje hebben aangestoken zoals we dat elke vakantie doen. Maar met de auto is echt geen reet aan om het maar eens plat op zijn Rotterdams te zeggen, oke plan de campagne eerst koffie bij de buurt bakker annex koffie hoek. Daar een route uit gezocht om vandaag te lopen en dat werd dus de wandeling Reindersmeer er stond bij dat hij 7 km meter was maar dat was niet geheel correct uit eindelijk bleken het bijna 9 kilometer te zijn. Maar potver wat was het er mooi ik had het niet erg gevonden als hij nog een paar kilometer langer had geduurd. Wat een natuur en wat een afwisselende vergezichten zag je daar. Je liep dus om een groot meer heen en ik was verast dat er volop heide in bloei stond er waren stukken bij de je een zee van paars zag wat door de kleur van geel zand en zilverkleurige takjes nog eens extra werd benadrukt. het is een wandeling die voor wat grotere kinderen ook erg leuk is want vlakbij de parkeerplaats waar je je auto parkeert is een restaurant waar je ze later na de wandeling een beloning kunt geven in de vorm van een ijsje en weer vlak daar naast is er een klim en klauter stuk waar je op een touw kunt bungelen en je als volwassenen weer even kind kunt zijn samen met je kind en niet heel elegant op je plaat kunt vallen aangezien je niet meer zo lening bent als weleer maar dat ter zijde. De route loopt je gelukkig bijna geheel alleen wat wij dan weer erg prettig vonden. Wij kozen er voor om het grootste deel van de wandeling door mul zand te lopen er zijn echter hele mooie verharde wegen die je ook kunt nemen en er is zelfs een rolstoel pad aanwezig en mocht je even genoeg hebben van je gezelschap dan zijn er stukjes bij waar het hoogte verschil al gauw een paar meter is :-) en kun je de rest van de route los van elkaar lopen. Wat erg leuk is om te vernoemen is dat er op het meer een plekje is waar je met een sleepbootje jezelf naar de overkant kunt trekken de route wordt hierdoor ook gelijk wat korter het is echter een staalkabel die in het water ligt en best scherp kan zijn je bent dus wel even wat aan het trekken maar het is wel een leuke manier om de route te verkorten. Ik zou deze wandeling ook iedereen aanbevelen als je in de buurt bent.

Inmiddels was de tijd weer veel te hard gegaan en moesten we weer voor de innerlijke mens gaan zorgen. Op dat moment kwam ik erachter dat ik de broodjes was vergeten voor de shoarma die ik zou maken maar bedacht me dat ik nog een gesneden stokbrood had liggen van de dag ervoor dus toen werd het stokbrood met shoarma en sla de stokbroodjes waren wat slap dus die legde ik in een koeken pan met een klein beetje knoflook olie zo werd ons eten toch weer een feestmaal en smaken dat het deed. Je hebt zo weinig nodig om gelukkig en tevreden te zijn dat merk je hier elke dag. Na het eten zijn we nog even een avond wandeling gaan maken en dat maakte dat we er voor vandaag ruim 18 km op hebben zitten. Nu is de dag zo goed als teneinde en zie ik dat er sterren aan de hemel staan, eindelijk dat belooft een mooie dag te worden morgen straks in bed ga ik eens kijken welke route er morgen aan de beurt is.

Slaap lekker en vergeet morgen niet te genieten net zoals wij dat elke dag doen!

Mark van Niel

Mooi omschreven en wat een super mooie wandeling!

Amanda van kuijk

Dankje wel het was en is daar ook super mooi

Peter v B

Je vergat te schrijven dat in Rotterdam ook het Jezus beeldje wordt gestolen. Hahaha.
Ik hoop op heel veel droog weer voor je dat maakt de dagen toch een stuk aangenamer. # trots

Amanda van kuijk

Dankje wel lieverd wij hopen ook op nog mooie dagen maar gelukkig genieten we ook als het weer wat minder is. Groetjes aan iedereen

Erica

Weer genoten van je prachtige reisverhaal.

Amanda van kuijk

Dankje wel Erica leuk om te horen.

Ilona

Weer een leuk verhaal Amanda!
Het kan zo in het krantje van de plaatselijke VVV.
Gelukkig wordt er rondom Zwolle in ook nog gewoon gebruik gemaakt van een kluisje. Niemand die dat jat.
In Zwolle zelf hebben we een brood automaat, werkt ook goed.
Ben je nog niet verbaasd dat iedereen je groet?
Dat hoor ik vaak van "westerlingen" als ze hier in Zwolle zijn. Dat iedereen je groet, dat zijn ze niet meer gewend.
Fijn dat er eindelijk droge dagen aankomen! Stukken beter wandel weer!
Veel liefs, Loontje