amanda112.reismee.nl

Kloosterroute

Dit wordt de 4x keer dat ik een verslag probeert te maken, ik heb namelijk enkele dagen in te halen maar elke keer als ik al een stuk verhaal geschreven had stopte mijn laptop ermee dus nu maar weer eens proberen en hopen dat dit keer mijn letters wel op het bord blijven plakken. De kloosterroute een route die ik alleen gelopen hebt omdat Ashley die dag er geen zin in had. IK zou elke 2e dag een dag rust hebben maar nu lopen we elke dag omdat de plannen enigszins aangepast diende te worden aangezien het de eerste week het weer bar en boos was. Waarom nu deze route hoor ik men hardop denken, nou dat zal ik je uitleggen, al vanaf jongs af aan was ik geinteresseerd in oude gebouwen en in hun geschiedenis dan rees bij mij altijd de vraag wie wat waar en waarom. Klooster gebouwen zijn over het al gemeen oud en de bouwstijl van vroeger spreekt mij gewoon aan vandaar dus mijn beslissing deze route te gaan lopen. Het was een korte wandeling van niet meer dan 4 km maar toch wel de moeite waard ook omdat het weer even op dat moment mee werkte en ik zonder regen druppels kon lopen dat werd later die middag wel weer anders. Als je inmiddels aardig wat buien hebt meegemaakt dan waardeer je de droge momenten ook weer naar zijn waarde. Tenslotte heeft alles wat bloeit en groeit dat ook nodig.

De route liep door het plaatsje Steyl, wat bekend staat om zijn kloosters en zijn kloostertuinen ook de trotse huizen van lang vervlogen glorie van rijke kooplieden staan daar te pronken sommige trots en ongenaakbaar andere verwaarloost en vergeten maar nog altijd met een glans van hoe het eens geweest moet zijn. Ook hier liep mijn route weer een stukje langs de maas. Je kon daar 2 routes lopen de route die ik liep en een route die met het pondje over voer maar die dan ook direct 10 km langer was. Ik wilde Ashley ook niet te lang alleen laten dus hield ik mij bij mijn eerder voorgenomen plan. En idd kwam ik de enne klooster tegen na de ander maar er was er 1 die mij gelijk op viel niet dat je die over het hoofd kon zien want hij besloeg zo leek het, het halve dorp en droeg de toepasselijke naam "heilig hartklooster" ik heb daar een tijdje vol bewondering naar staan kijken want het was zo kunstig gemaakt met torentjes die wel uit het sprookje van Doornroosje leken te komen. Wie heeft ooit dat ontwerp bedacht met al die hoekjes en nisjes....een stukje vak werk dat is zeker. Toen ik een stukje verder wandelde kwam ik reeds snel de volgende klooster tegen allemaal om muurt het was dus duidelijk niet de bedoeling dat daar een domme toerist in zou lopen. Waar ik wel door verast werd waren de nonnen die daar rond liepen en ook uit de poort kwamen om zeer waarschijnlijk net als ik even een ommetje te maken. Compleet in kledij zoals je dat van een non zou verwachten door de weeks, nee niet zoals in de film sisters act misschien dat dat hun zondagse kledij is wie zal het zeggen. Maar nu liepen ze er eerder muisgrijs tot donkerblauw bij. Na het einde van de wandeling wilde ik wat gaan drinken op het terras maar die was helaas gesloten dus besloot ik terug te gaan naar de camping. Leuk deze onverwachtse kennismaking met de kloosterroute tot zo verre dit verslag mijn volgende verslag zal iets langer worden aangezien dat een hele andere soort route was, "de joden van Gennep route" dan zie je al waar mij volgende verhaal over zal gaan de geschiedenis van een paar joodse bewoners van Gennep tijdens de 2e wereld oorlog.

Tot dan!

Reacties

Reacties

Cok van Driel

Leuk om je loopervaring te lezen Amanda. We zien af en toe de schoonheid van Nederland niet meer. Altijd maar het idee dat je dit in het buitenland moet doen en zijn maar Nederland heeft ook zijn mooie plaatsen

Jeanne Voeten

Mooi Amanda die kloosterroute, die echte nonnen is trouwens ook wel leuk om mee te maken omdat je die niet vaak meer ziet.Ik had een tante nonneke in Oirschot, maar zij is al op 68 jarige leeftijd overleden in 1974 en was verpleegkundige tot ze ziek werd ! Wel mooi die kloostergebouwen. Hoop dat je dochter het vol kan houden en ik kijk uit naar je volgende route , succes en het weer zal beter worden nu !

Surjani Gerris

What you are doing is hero Amanda. I realy hope more people doing like what you are doing for others people. You give me inspiration, i love to do something for cancer people (woman /breast cancer & children/KIKA). When i much better of my condition /recovering,(because at this moment i am still fighting with *STUPID CANCER*). I love to do good thing. I can very good cooking (asia food)& very good bakking.
Good luck Amanda.you are good one.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!